ОСНОВИ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
КУРС ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ, НЕОБХІДНИЙ УСІМ БЕЗ ВИНЯТКУ
Для кого цей курс?
Курс з концептуальних та методичних основ формування у дітей і підлітків здоров'язбережної і соціальної компетентності призначено насамперед для педагогів навчальних закладів, які викладають предмет «Основи здоров'я» у 1-9-х класах в рамках чинних стандартів для початкової, основної та старшої школи.
Починаючи з 2018/2019 навчального року цей курс стане актуальним для вчителів початкових класів щодо реалізації компетентнісного підходу в рамках освітніх галузей «Соціальна і здоров'язбережна» і «Громадянська та історична». Ці галузі передбачені концепцією і проектом стандарту початкової освіти Нової української школи.
Он-лайн курс буде корисним для всіх бажаючих підвищити свій рівень компетентності з методики розвитку життєвих навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки, успішної соціалізації і психосоціального розвитку дітей і підлітків віком від 6 до 17 років.
Онлайн курс спрямовано на формування когнітивного компоненту педагогічної компетентності вчителя у таких освітніх галузях:
- «Здоров'я і фізична культура» - в рамках діючих стандартів для початкової, основної та старшої школи);
- «Соціальна і здоров'язбережна» і «Громадянська та історична» ‑ в рамках концепції і проекту стандарту Нової української школи).
Починаючи з 1 грудня 2017 року, ІППО рекомендується здійснювати підготовку вчителів з предмету «Основи здоров'я» за двокомпонентною моделлю, складовими якої є дистанційне та очне навчання.
Дистанційна підготовка здійснюється самостійно шляхом проходження онлайн курсу «Основи здоров'язбережної компетентності». Курс доступний для користувачів у тестовому режимі на порталі превентивної освіти https://autta.org.ua.
Підготовка вчителів з набуття практичної компетентності за вказаними освітніми галузями здійснюватиметься інститутами післядипломної педагогічної освіти (ІППО) з урахуванням сертифікату про проходження даного онлайн курсу.
Ваші пропозиції та зауваження щодо змісту та функціональних можливостей курсу надсилайте за адресою multycourse@ukr.net.
https://multycourse.com.ua
Зміст онлайн курсу
Модуль 1. Здоров'я, безпека і превентивна освіта
1.1. Важливість освіти у галузі здоров'я і безпеки
- Цінність здоров'я
- Стан здоров'я молоді у світі
- Стан здоров'я молоді в Україні
- Взаємозв'язок здоров'я і освіти
- Права дитини і освіта в галузі здоров'я і безпеки
1.2. Здоров'язбережна компетентність і превентивна освіта
- Поняття здоров'язбережної компетентності і превентивної освіти
- Складові здоров'язбережної компетентності
- Очікуванні результати шкільної превентивної освіти
- Зміст і методи формування у дітей та підлітків здоров'язбережної компетентності
1.3 Новітня історії профілактичної освіти
- Дакарські рамки дій «Освіта для всіх»
- FRESH: універсальна рамка для ефективного забезпечення здоров'я у школах
- Школи, які сприяють зміцненню здоров'я
- Школи, доброзичливі до дитини
- Статева освіта і клініки дружні до молоді
1.4 Ефективні програми шкільної превентивної освіти
- Школа і превентивна освіта
- Ознаки ефективних превентивних програм
- Умови ефективного навчання
- Нормативно правові підстави превентивної освіти в школах Україні
- Шкільні курси з доведеною ефективністю в Україні
Модуль 2. Психосоціальний розвиток дітей і підлітків
2.1. Розвиток і вікова періодизація дітей і підлітків
- Поняття розвитку і віку
- Вікова періодизація
- Стадії розвитку за Е. Еріксоном
- Закономірності дитячого розвитку за Л. Виготським
- Провідна діяльність та періодизація за Д. Ельконіним
- Стадії когнітивного розвитку за Ж. Піаже
- Визначення ООН щодо підліткового віку і юності
2.2. Особливості психосоціального розвитку учнів початкової школи
- Розвиток і механізми дозрівання структур головного мозку дитини
- Особливості розвитку учнів 1-4 класів
1 клас (6-7 років)
2 клас (7-8 років)
3 клас (8-9 років)
4 клас (9-10 років)
2.3.Особливості психосоціального розвитку учнів основної школи
- 5 клас (10-11 років)
- 6 клас (11-12 років)
- 7 клас (12-13 років)
- 8 клас (13-14 років)
- 9 клас (14-15 років)
2.4.Особливості психосоціального розвитку учнів старшої школи
- Особливості розвитку головного мозку учнів 10 (11) класів
- Пізнавальні процеси в старшому підлітковому віці
- Емоційна сфера старшокласників
- Соціальний розвиток юнаків і дівчат
- Особливості професійної орієнтації і мотивації навчальної діяльності
- Психосоціальний розвитку учнів 10-11-го класу
2.5 Психосексуальний розвиток дітей і підлітків
- Етапи і стадії становлення сексуальної поведінки дітей і підлітків
- Характеристики стадій підліткової сексуальності
- Темпи психосексуального розвитку підлітків
- Особливості статевої освіти
Модуль 3. Тематика шкільних курсів з питань безпеки і здоров'я
- Холістична модель здоров'я
- Фізичне благополуччя
- Психологічне благополуччя
- Соціальне благополуччя
- Рівні здоров'я
- Чинники впливу на здоров'я
- Здоровий спосіб життя: мотивація і життєві компетентності
- Безпека ‑ базова потреба людини
- Принципи безпечної життєдіяльності
- Аналіз ситуацій і оцінка ризиків
- Сучасний комплекс проблем безпеки
- Правила безпечної поведінки
3.3. Підтримка фізичного здоров'я
- Рухова активність
- Здорове харчування
- Гігієна
- Сон і відпочинок
- Контроль маси тіла
3.4. Профілактика вживання психоактивних речовин
- Поняття ПАР і види залежності
- Ознаки наркотичної залежності
- Вплив тютюнокуріння на здоров'я
- Алкоголь і здоров'я
- Руйнівні наслідки вживання наркотиків
- Заходи з профілактики вживання ПАР
- Поняття і види стресу
- Стресові фактори
- Реакція організму на стрес
- Стрес у підлітків
- Вплив стресу на здоров'я
- Стресова стійкість
- Керування стресами
- Поняття здорових і нездорових стосунків
- Види міжособистісних стосунків
- Ознаки здорових стосунків
- Формування здорових стосунків
- Стосунки в родині
- Стосунки з батьками
- Стосунки з однолітками
- Дружба і романтичні стосунки
3.7 Психологічні компетентності
- Самоусвідомлення і самооцінка
- Емоційна саморегуляція (самоконтроль)
- Асертивність
- Прийняття зважених рішень
- Креативність
- Уміння вчитися
- Ефективне спілкування
- Здатність до емпатії
- Попередження і розв'язання конфліктів
- Протидія шкільному булінгу
- Стать і гендер
- Ґендерні ролі та гендерна рівність
- Генедрні стереотипи
- Гендерна ідентичність
- Гендерне і сексуальне насильство
- Як уберегтися від сексуального насильства
3.10 Загальний і статевий розвиток підлітка
- Розвиток і зрілість людини
- Статеве дозрівання
- Статева система дівчат і хлопців
- Інтимна гігієна
3.11 Репродуктивне і сексуальне здоров'я
- Репродуктивне здоров'я і права людини
- Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я
- Небезпека ранніх статевих сосунків
- Вагітність, пологи і наслідку аборту у підлітковому віці
- Загальні відомості про методи контрацепції
- Планування сім'ї і профілактика вроджених вад
3.12 Інфекції, що передаються статевим шляхом
- Інфекції, що передаються статевим шляхом
- ВІЛ і СНІД
- Права людей, які живуть з ВІЛ
- Стигматизація і дискримінація людей, які живуть з ВІЛ
Модуль 4. Методика викладання профілактичних програм
4.1 Поняття і роль життєвих навичок
- Поняття життєвих навичок
- Склад і класифікація життєвих навичок
- Життєві навички і здоров'я
- Життєві навички і якість освіти
- Життєві навички та розбудова миру
4.2 Традиційні методи навчання
- Розповідь
- Бесіда
- Лекція
- Наочні методи
4.3. Освіта на засадах життєвих навичок
- Методика розвитку життєвих навичок
- ООЖН - як освітня технологія
- Способи впровадження ООЖН
4.4. Огляд інтерактивних методів
- Класифікація методів навчання
- Ефективність інтерактивного навчання
- Принципи інтерактивного навчання
- Огляд інтерактивних методів
- Метод рівного навчання
4.5. Зміст і структура тренінгу
- Поняття тренінгу
- Зміст тренінгу
- Тривалість тренінгу
- Оцінювання ефективності тренінгу
- Структура тренінгового заняття
- План проведення тренінгу
- Корисні поради тренеру
4.6.Організація та забезпечення тренінгу
- Просторова організація кабінету для інтерактивних занять
- Мінімальні вимоги до приміщення
- Ресурсне забезпечення інтерактивних занять
Модуль 5. Моніторинг та оцінка результатів
5.1 Моніторинг і оцінка: базові поняття
- Поняття моніторингу і оцінки (МіО)
- Відмінність моніторингу від оцінювання
- Важливість МіО
- Концептуальна рамка МіО
- Види МіО превентивних програм
5.2 Умови успішного впровадження превентивних програм
- Особливості превентивних програм, що базуються на розвитку життєвих навичок
- Критичні чинники впровадження ООЖН програм
- Критерії відповідності умов навчання принципам ООЖН
- Ключові знання і вміння педагога-тренера
5.3 Оцінювання прогресу навчальних досягнень учнів
- Принципи і критерії оцінювання рівня та прогресу навчальних досягнень учнів
- Оцінювання ефективності впливу програм за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ»
- Умови застосування інструментів оцінювання
- Види інструментів оцінювання
- Релевантність інструментів оцінювання.